نکات فنی برق خودرو که باید دانست

نکات فنی برق خودرو که باید دانست

به منظور تامین انرژی برق مورد نیاز این سیستم ها می بایست از باتری هایی که دارای ظرفیت الکتریکی مناسب هستند، استفاده شود. از موارد مهم حفظ و نگهداری باتری، اطمینان از محکم بسته شدن اتصالات و عاری بودن از هرگونه سولفاته است.

  • وظایف استپر موتور
  • استپر موتور (موتور پله ای)

برق خودرو

خودروهای جدید، مجهز به سیستم های مختلفی جهت کنترل سیستم های سوخت رسانی موتور، گیربکس اتوماتیک، سیستم ترمز ABS و سیستم های ایمنی نظیر کمربند ایمنی، کیسه هوا و سیستم های آسایش نظیر کولر اتوماتیک هستند. به منظور تامین انرژی برق مورد نیاز این سیستم ها می بایست از باتری هایی که دارای ظرفیت الکتریکی مناسب هستند، استفاده شود. از موارد مهم حفظ و نگهداری باتری، اطمینان از محکم بسته شدن اتصالات و عاری بودن از هرگونه سولفاته است.

از آنجایی که خودروهای جدید دارای سیستم های الکترونیکی پیشرفته هستند، در موارد ضروری برای تعویض باطری ابتدا اتصال منفی جدا شده و سپس اتصال مثبت و برای نصب نیز می باید بر عکس عمل شود.

توجه کنید در هنگام روشن بودن موتور نباید اتصالات باتری را جدا نمود چون این امر سبب آسیب دیدن سیستم الکترونیکی موتور می گردد. با توجه به بالا بودن دمای هوا در ماه های گرم سال و افزایش سرعت تبخیر مایع الکترونیک درون باتری، بایستی سطح مایع الکترونیک به صورت ماهیانه و یا زودتر کنترل گردد.

ترموستات

به منظور عملکرد صحیح و افزایش راندمان موتور و نیز ایجاد گرمای مناسب توسط بخاری در فصول سرد، دمای آب موتور باید در حد معینی باشد. با توجه به شرایط مختلف رانندگی (رانندگی در شرایطی که موتور تحت بار می باشد مانند سربالایی و یا حرکت در سر پایینی) که باعث می گردد دمای آب موتور تغییر زیاد داشته باشد که این امر باعث ایجاد صدمه به موتور می گردد. این وسیله به طور خودکار گرمای موتور را در حد معینی حدود ۸۵ الی ۹۰ درجه سانتیگراد نگاه می دارد.

نکات مهم:

از باز نمودن ترموستات در تابستان جدا خودداری نمایید. در صورت عدم وجود ترموستات در مسیر سیستم خنک کننده موتور، در زمان تردد در جاده های کوهستانی و شیبدار، دمای موتور افزایش می یابد و در صورت ادامه حرکت در مسیر سر پایینی و جاده های مسطح، دمای موتور به سرعت کاهش می یابد. این شرایط برای قطعات حساس موتور نظیر سرسیلندر و واشر سرسیلندر بسیار خطرناک و مضر است. در صورت تداوم رانندگی در این شرایط، بروز خسارت در این قطعات اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در خودروهای جدید که مجهز به سیستم های سوخت رسانی پیشرفته انژکتوری هستند، ثابت بودن دمای موتور در حد معین، به منظور ایجاد احتراق صحیح سوخت درون موتور، جلوگیری از کاهش توان موتور، کنترل میزان مصرف سوخت و جلوگیری از افزایش آلایندگی گازهای خروجی اگزوز، ضروری است. لذا استفاده از قطعات اصلی و استاندارد و مورد تایید شرکت خودرو ساز جهت اجتناب از تعمیرات احتمالی و عواقب آن، توصیه می شود.

استپر موتور

استپر موتور یکی از قطعات مهم در خودروهای مجهز به سیستم های سوخت رسانی انژکتوری می باشد. این قطعه بر روی محفظه دریچه گاز نصب شده و به صورت الکترونیکی توسط ECU (واحد کنترل الکترونیکی) کنترل می شود. به منظور عملکرد صحیح موتور در شرایط مختلف کارکرد، سالم و تمیز بودن این قطعه بسیار مهم است.

وظایف استپر موتور

  • ایجاد حالت ساسات در هنگام سرد بودن موتور.
  • متعادل نمودن دور آرام موتور با کنترل مقدار هوای ورودی.
  • در صورت استفاده از کولر که باعث کاهش دور آرام موتور می شود، افت دور موتور را تامین می کند.

استپر موتور (موتور پله ای)

در ماشین های جدید ECU از سنسورهایی که در جاهای مختلف نصب شده (مانند سنسور دور موتور و سنسور اکسیژن) اطلاعاتی راجع به شرایط کاری خودرو می گیرد و پس از تحلیل این داده ها و میزان باز و بسته بودن دریچه گاز به استپر موتور دستور می دهد. به همین دلیل استپر موتور که یک قطعه الکتریکی مکانیکی می باشد، به عنوان یکی از عملکرد های ECU می باشد.

در صورت استفاده از برند های نامعتبر، استپر معمولا یا دستورات ECU را به درستی انجام نمی دهد و یا زودتر از موعد خراب شده و از کار می افتد، که باعث ایجاد نوسان دور موتور، خاموش شدن موتور در دور آرام هنگام استفاده از کولر یا فرمان هیدرولیک می گردد.

در صورت مشاهده مواردی نظیر:

نوسان دور موتور در حالت دور آرام. روشن نماندن موتور در زمان استارت سرد (خاموش شدن موتور به محض رها نمودن پدال گاز) و خاموش شدن موتور در زمان فعال نمودن کولر در حالت دور آرام، امکان خرابی یا کثیفی استپر موتور وجود دارد.
با توجه به حساس بودن و اهمیت این قطعه در عملکرد موتور خودرو، استفاده از قطعه استاندارد دارای هولوگرام و مراجعه به نمایندگی های مجاز توصیه می شود.

 

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

 

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵