چگونگی تشخیص ماشین چپی

 

 

 

چگونگی تشخیص ماشین چپی

 

۱. سقف خودرو رنگ شده یا تعویض شده است

خودرو در هنگام چپ کردن، اگر یک‌بر نشود، کاملا برمی‌گردد و روی سقف به زمین برخورد می‌کند. بنابراین مهم‌ترین نشانه خودروی چپی سقف آن است. خوب سقف را بررسی کنید. اگر سقف تغییر شکل داده است (شیب پیدا کرده یا در آن ناهمواری‌ها و فرورفتگی‌هایی وجود دارد) یا به‌طور کامل تعویض شده است، ممکن است خودرو چپی باشد.

با این حال این نمی‌تواند نشانه‌ای قطعی باشد. اگر فقط سقف رنگ داشته باشد یا حتی تعویض شده باشد، یک احتمال وجود دارد که چیزی سنگین روی آن افتاده باشد. بنابراین برای تشخیص اینکه خودرو چپی است یا نه، باید به نشانه‌های دیگری هم توجه کنید.

نکته: تشخیص اینکه سقف تعویض شده است یا نه ممکن است به راحتی امکان‌پذیر نباشد. اگر حرفه‌ای نیستید می‌توانید از یک مکانیک مورداعتماد خودتان کمک بگیرید. معمولا حرفه‌ای‌ترین تعمیرکاران هم نمی‌توانند هنگام تعویض سقف، همه پرس‌های کارخانه‌ای دور درب‌ها و زوایای سقف و بازوهای آن را طوری در بیاورند که از چشم یک مکانیک پنهان بماند. شاید بتوانند من و شما را گول بزنند، اما یک مکانیک حرفه‌ای را نه!

 

۲. رنگ خودرو، اصل کارخانه نیست

نشانه مهم بعدی رنگ خودرو است. معمولا خودروی چپی کاملا رنگ شده است و این فقط به سقف آن ارتباط ندارد. خودرویی که چپ می‌کند و روی سقف برمی‌گردد، معمولا به‌جز سقف به جاهای دیگر آن هم آسیب می‌رسد. اما چطور مطمئن شویم که خودرو رنگ شده است؟

معمولا با کمی دقت می‌توان رنگ‌شدگی خودرو را تشخیص داد. اگر برخی از قسمت‌های خودرو رنگ شده باشند، تفاوت رنگ به خوبی مشخص است. البته در نمایشگاه اتومبیل با وجود نورهای فراوان تشخیص آن کمی سخت خواهد بود. بنابراین از بنگاه‌دار بخواهید خودرو را در نور طبیعی روز در فضای باز به شما نشان دهد. معمولا تفاوت رنگ در نور طبیعی خیلی ساده‌تر مشخص می‌شود. ازآنجاکه طیف رنگ‌های ترکیبی بسیار زیاد است و هر یک کد مشخصی دارد که نشان می‌دهد هر رنگ با چه نسبتی از رنگ‌های اصلی طراحی و ترکیب شده است، تعمیرگاه اتومبیل هرگز نمی‌تواند همان ترکیب رنگ کارخانه را ایجاد کند.

اگر کل خودرو رنگ شده باشد، تشخیص آن برای افراد غیرحرفه‌ای سخت‌تر است. با این حال اگر کمی دقت کنید می‌توانید متوجه رنگ‌شدگی کل خودرو شوید. کیفیت رنگ کارخانه تفاوت بسیار زیادی با کیفیت رنگ تعمیرگاه دارد. همچنین همه مراحل رنگ کردن خودرو در کارخانه، قبل از کامل‌شدن خودرو انجام می‌شوند. بنابراین با بررسی پاشیدگی رنگ در لبه‌ها و درزها و بسیاری جاهای دیگر که نباید رنگ در آنها مشاهده شود و نیز غیریکنواختی یا زبری رنگ، می‌توانید متوجه شوید که این خودرو در تعمیرگاه رنگ شده است.

ازآنجاکه در هنگام خرید و بررسی خودرو، مسئول فروش مدام سعی می‌کند با روش‌های مختلف و صحبت‌هایش حواس‌تان را پرت کند، احتمال دارد تمرکز کافی نداشته باشید. اگر حس می‌کنید نمی‌توانید از رنگ‌شدگی ماشین اطمینان یابید، خودرو را برای تست رنگ ببرید. در آنجا با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال تشخیص رنگ و استفاده از دستگاه سنجش ضخامت رنگ، به شما اطمینان خواهند داد که رنگ خودرو کارخانه‌ای هست یا نه.

 

۳. قطعات خودرو تعمیر یا تعویض شده‌اند

در خودرویی که چپ کرده است، علاوه بر سقف، اجزای دیگری هم آسیب می‌بینند. برخی از این اجزا باید حتما تعویض شوند و برخی دیگر را صافکار تعمیر خواهد کرد. وقتی خودرو چپ می‌کند، فشار واردشده به سقف، به بدنه و ستون‌های خودرو منتقل می‌شود و آنها را از شکل طبیعی خارج می‌کند. ازآنجاکه ستون‌های خودرو (به‌اصطلاح بازوهای آن) قابل‌تعویض نیستند، باید آنها را به حالت اولیه برگرداند. این بخش کار بسیار دشوار است و شدت ضربه معمولا طوری است که امکان ندارد دوباره همه خطوط و درزهای خودرو به خوبی سرجایشان قرار بگیرند. بنابراین با بررسی خطوط و درزها می‌توانید متوجه چپی بودن خودرو شوید.

داشبورد اتومبیل را بررسی کنید. ازآنجاکه موتور در قسمت جلوی خودرو قرار دارد، پس از اینکه خودرو چپ می‌کند سنگینی قسمت جلوی اتومبیل باعث می‌شود فشار زیادی روی داشبورد و قطعات جلوی خودرو وارد شود. بنابراین معمولا داشبورد آسیب می‌بیند و حتی ممکن است آن را تعویض کنند. البته این ممکن است در تصادفات شدید هم اتفاق بیفتد، بنابراین صرف تعویض داشبورد ملاک چپی بودن خودرو نیست.

قطعه مهم دیگر کاپوت خودرو است که در خودروی چپی معمولا آسیب‌های شدیدی می‌بیند و احتمال اینکه بتوان آن را دوباره به حالت اول برگرداند، کم است. معمولا یک مکانیک خبره می‌تواند فرق بین قطعات فابریک کارخانه و قطعات یدکی را متوجه شود.

۴. شاسی‌های خودرو تنظیم نیستند

یکی از مهم‌ترین مواردی که به احتمال زیاد خودتان متوجه نخواهید شد، شاسی‌های ماشین است. در هنگام چپ کردن، فشار زیادی به شاسی‌های خودرو وارد می‌شود که آنها را از حالت طبیعی و از جای تنظیم‌شده‌شان خارج می‌کند. این موضوع بعد از خرید خودرو برایتان دردسرساز خواهد شد. تعمیرکار مورداعتماد شما به راحتی می‌تواند متوجه شود که شاسی‌ها از حالت طبیعی خارج شده‌اند و آنها را با کشیدگی دوباره تنظیم کرده‌اند. حتما درباره این موضوع از کارشناس مکانیک سؤال کنید.

در پایان توصیه می‌کنیم در هنگام خرید خودروی دست‌دوم، حتما با ماشین دور بزنید و به رانندگی با آن خوب توجه کنید. اگر به تعمیرکار مورداعتماد دسترسی دارید، می‌توانید از او خواهش کنید در هنگام دور زدن با شما همراه شود.

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

 

 

 

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵