تشریح علائم و چراغ های روی کیلومتر

 

 

 

تشریح علائم و چراغ های روی کیلومتر

 

امروزه داشبوردهای مدرن در خودروهای جدید شامل تعداد زیادی از علائم، مثل هشدار روشن بودن سیستم کروز، سیستم ‌های کنترل آب و هوا (یخ‌ زدگی جاده) و سایر کنترل ‌ها به همراه اطلاعات آن ها می باشد. چراغ های هشدار مختلف با علائم خاص خود به راننده نشان می دهد که چه مشکلات احتمالی وجود دارد که اگر به آن ها توجه نشود شاید با خطراتی همراه باشد.

علائم و چراغ های روی کیلومتر شمار خودرو یکی از مواردی است که شخصی که هر نوع ماشینی دارد باید آن ها بداند. همه ما با خودرو و قطعات آن کم و بیش آشنایی داریم. یکی از مهم ترین قسمت های خودرو صفحه کیلومتر شمار می باشد که دارای علائم و چراغ های مختلفی است که روی آن به چشم می خورد و معمولا جلوی راننده قرار دارد. این ابزار دقیق، چراغ های هشدار و ابزارهای کنترلی برای عملکرد وسیله نقلیه را نمایش می دهد که در حال حاظر در چه وضعیتی قرار دارد.

همانطور که می دانید، در ابتدا علائم و چراغ های روی کیلومتر شمار خودرو شامل مجموعه ای از کنترل ها و ابزارهای ساده برای نشان دادن سرعت خودرو، فشار روغن و سطح سوخت بود. اما امروزه داشبوردهای مدرن در خودروهای جدید شامل تعداد زیادی از علائم، مثل هشدار روشن بودن سیستم کروز، سیستم ‌های کنترل آب و هوا (یخ‌ زدگی جاده) و سایر کنترل ‌ها به همراه اطلاعات آن ها می باشد.

چراغ های هشدار مختلف با علائم خاص خود به راننده نشان می دهد که چه مشکلات احتمالی وجود دارد که که اگر به آن ها توجه نشود شاید با خطراتی همراه باشد.

معنی رنگ چراغ ها روی چراغ های کیلومتر خودرو

هر نمادی که روی صفحه کیلومتر شمار شما ظاهر می شود چراغ هشداری برای خطر نیست. برخی از آنها به ویژگی ‌های مانند چراغ‌ ها و کروز کنترل خودرو اشاره دارند. برخی به ایمنی، مانند نظارت بر نقاط کور و هشدارهای خروج از بین خطوط و برخی به مشکلات مکانیکی مثل باد کم در تایر خودرو، دمای موتور و … مربوط می‌ شوند. وقتی صحبت از رنگ چراغ ها می شود، رنگ ها خیلی مهم هستند.

 

معنی رنگ چراغ ها روی چراغ های کیلومتر خودرو

چراغ های سبز یا آبی به شما اطلاع می دهند که یک سیستم روشن یا در حال کار است.

چراغ های نارنجی یا زرد معمولا به عنوان هشدار نشان می دهد که وسیله نقلیه شما باید به زودی سرویس یا تعمیر شود.

همه چراغ های سبز، آبی، نارنجی یا زرد نسبت به زمانی که چراغ قرمز است یا به صورت چشمک زن، فوریت کمتری نسبت به علائم و هشدارهای قبلی دارند.

چراغ قرمز به معنی این است که باید فورا اقدام کنید. اگر یک چراغ قرمز از نوع مکانیکی روشن شد، در اسرع وقت ماشین خود را کنار بکشید و سعی کنید بفهمید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. این امکان وجود دارد که اگر به رانندگی خود ادامه دهید شاید کلا ماشین از کار بیافتد و آسیب جدی ببیند. مثلا اگر از چراغ های هشدار خودرو، چرغ هشدار گرم شدن بیش از حد موتور روشن شود و شما ندانید و یا جدی نگیرید، ممکن است کلا نیاز به تعویض موتور ماشین خود داشته باشید.

البته برخی موارد نیز مانند یادآوری بستن کمربند ایمنی، درست است که زیاد از نظر فوریت جانی در حال حاضر مهم نیست، اما بستن آن قبل از حرکت، به ایمنی بیشتر شما کمک خواهد کرد.

لیست تشریح علائم چراغ های هشدار دهنده روی داشبورد خودرو

با خواندن لیست زیر باید دو نکته را در نظر داشته باشید که هر خودرویی نسبت به کارخانه متفاوت می تواند علایم و چراغ های هشدار متفاوتی را داشته باشند. پس مواردی که باید مد نظر داشته باشید عبارتند از:

علائم روی داشبورد هر خودرویی متفاوت است، بنابراین شما ممکن است با دیدن نمادهای موجود در لیست زیر تفاوت را احساس کنید. اگر در این مورد شک دارید، می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود علائم دقیق هشدار روی کیلومترشمار ماشین خود را مطالعه کنید.

 

مورد بعدی که در هر ماشینی باید مد نظر داشته باشید این است که، هنگامی که وسیله نقلیه خود را روشن می کنید، بسیاری از چراغ های روی داشبورد برای مدت کوتاهی روشن می شوند تا زمانی که چراغ ها در عرض چند ثانیه خاموش شوند، در این مورد نیز می توانید سیستم داشبورد خود را بررسی کنید.

در ادامه به چراغ های هشداری که تقریبا در همه خودروها وجود دارند پرداخته می شوند.

  • چراغ هشدار فشار روغن (Oil Pressure)

چراغ هشدار فشار روغن با نماد قدیمی قوطی روغن نشان داده شده است. این نماد نشان می دهد که سیستم فشار روغن خودرو شما مشکل دارد. مشکل می تواند شامل کم بودن روغن یا از عدم وجود فشار در پمپ روغن ماشین باشد که برای روانکاری سطوح داخل موتور روغن کافی را به گردش در نمی آورد.

 

روغن کاری ضعیف، می تواند باعث آسیب جدی به موتور شود، بنابراین این یک علامت و هشدار مهم را جدی گرفته و زود برای ان چاره ای بیاندیشید.

این مورد در برخی از داشبوردهای خودروها به جای نماد زیر کلمه OIL را نمایش می دهد.

برای رفع این مشکل باید در نظر بگیرید که به محض اینکه محلی مناسب و ایمن را برای پارک خودرو پیدا کردید، خودرو را خاموش کنید و روغن را بررسی کنید.

اطراف محفظه موتور را برای نشتی روغن چک کرده و سپس میله روغن را بیرون بکشید تا سطح آن را بررسی کنید.

در صورتی که سطح روغن پایین باشد با اضافه کردن روغن این امکان وجود دارد که چراغ خاموش شود. اما اگر روغن کافی داشته باشد و موتور پر سر و صدا کار کند، شاید پمپ روغن ماشین مشکل داشته باشد و آسیب دیده است.

در صورتی که سطح روغن خوب باشد و موتور نیز به خوبی کار کند، ممکن است سنسور فشار روغن خودرو دچار مشکل شده باشد.

در هر صورت، اگر مراحل بالا را طی کردید و مشکل حل نشد، بهترین کار این است که وسیله نقلیه خود را در اسرع وقت به مکانیک خودرو نشان دهید تا موارد ذکر شده در بالا را به صورت تخصصی چک کند و مشکل را بر طرف کند.

  • چراغ هشدار در مورد فشار باد تایر خودرو (Tire Pressure)

فشار باد تایر خودرو و این تصویر که در زیر می بینید در انگلیسی Tire Pressure Monitoring System ‪(TPMS)‬ به معنی سیستم نظارت بر فشار تایر خودرو می باشد که نشان دهنده مشکلی در باد لاستیک ماشین است.

لاستیک های با باد کم یا زیاد، برای رانندگی و سرنشینان آن ایمن نیست و ممکن است به سرنشینان یا خودرو آسیب وارد شود. بهترین راه حل این است در اولین فرست مناسب توقف کنید و باد لاستیک های خود را پیش متخصص آن چک کنید.

 

مثلا اگر وقتی مشکلی در یک یا چند تایر وجود داشته باشد نماد مربوط به فشار باد خودرو یعنی TPMS ثابت است. اگر این نماد با روشن کردن ماشین به مدت ۶۰ تا ۹۰ ثانیه چشمک زده و روشن می ماند، حتی در صورتی که لاستیک ها دارای باد مناسب باشند و به درستی باد شده باشند، احتمال مشکل در حسگرها یا سنسورهای TPMS خودرو نیز وجود دارد.

خرابی TPMS خودرو بر عملکرد لاستیک‌ ها تاثیرگذار نیست، ولی اگر مشکلی در باد تایرهای ماشین پیش بیاید شما نمی توانید آن را رصد کنید و بهتر است هر چه سریعتر آن را تعمیر کنید.

  • هشدار دمای بالای موتور روی کیلومتر شمار (Engine Temperature)

هشدار دمای بالای موتور روی کیلومتر شمار خودرو وقتی مشاهده می شود که موتور خودرو بیش از اندازه داغ شده باشد. در این حالت بهترین فکری که می تواند به ذهن برسد این است که آب رادیاتور خودرو کم شده است و دلیل اصلی شاید این مورد باشد.

 

با این همه باید منشاء اصلی مشکل بررسی شود تا مشکل رفع شود. بهترین کار هنگام دیدن علامت هشدار مربوط به دمای بالای موتور خودرو خاموش کردن کولر و روشن کردن بخاری برای کم کردن گرمای موتور می باشد. سپس خودرو را در جایی مطمئن کنار بکشید و خاموش کرده و تا ۱۵-۲۰ دقیقه فرصت خنک شدن به موتور خودرو داده و کاپوت خودرو را باز کنید. قبل از خنک شدن اگر کاپوت را باز کنید احتمال سوختگی ناشی از بخار یا آب رادیاتور خودرو برای شما وجود خواهد داشت که باید از این مورد دوری کرده و شرایط احتیاط را رعایت کنید.

در حین منتظر شدن برای خنک شدن ماشین نیز زمان خوبی است تا با یک امداد خودرو جاده ای تماس گرفته، یا بعد از باز کردن کاپوت خودرو، اگر مشکل حل نشده باشد، توسط امداد خودرو ماشین خود را به نزدیک ترین محل برای حل مشکل بسپارید.

  • چراغ هشدار کنترل تعادل یا پایداری خودرو  (Traction Control)

کنترل پایداری الکترونیکی خودرو یا Electronic stability control ‪(ESC)‬، هنگام از دست دادن کنترل و تشخیص آن به طور خودکار، ترمزها فشار داده می شود تا تعادل خودرو حفظ شود.

 

این نماد نشان می دهد که سیستم کنترل تعادل خودرو فعال شده است. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو از (ABS) برای تعیین اینکه آیا یک چرخ سریعتر از بقیه می چرخد استفاده می کند. اگر تشخیص دهد که یکی از تایرهای ماشین در حال لیز خوردن است، ترمز را به صورت اتوماتیک فشار می دهد تا زمانی که تعادل خودرو مجدد به حالت پایدار برسد. هنگام رانندگی در باران و برف ممکن است این هشدار یا علامت را روی داشبورد کنترلی خودروی خود بیشتر ببینید. بهترین کار نیز در حین مواجهه با این مورد، این است که به رانندگی خود ادامه دهید، اما باید مراقب شرایط لغزنده جاده نیز باشید.

  • علامت هشدار در مورد وجود خطا در عملکرد سیستم ای بی اس (Anti-lock brake system ‪(ABS)‬)

این علامت هشدار وقتی یهویی و با شدت زیاد ترمز می کنید، مخصوصا در جاده های صاف و لیز که ABS ترمز را فشار می دهد تا لنت خودرو قفل نشود. در صورت روشن بودن ای بی اس ماشین خود بدانید که مشکلی در عملکرد آن وجود دارد که باید در سریع ترین زمان ممکن برای تشخیص آن به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

 

  • چراغ هشدار موتور در کیلومتر شمار داشبورد (Engine Warning Light)

چراغ هشدار یا چک موتور به دلایل مختلفی ممکن است روشن شود. گاهی اوقات توسط درپوش باز، شل یا ترک خورده بنزین ایجاد می شود که باعث بخار شدن سوخت و آلایندگی محیط زیست می شود.

فشار کم روغن یا گرم شدن بیش از حد موتور نیز  از دیگر دلایل روشن شدن این نماد یا علامت در صفحه کیلومتر شمار خودرو می باشد. در برخی از خودرو ها به جای علامت زیر عبارت CHECK ENGINE نمایش داده می شود.

 

در صورت بروز این مشکل اگر تغییری در نحوه حرکت خودرو تغییری غیر عادی، صدای غیر عادی و بوی غیر معمول مشاهده نکردید می توانید تا رسیدن به مرکز تعمیری متخصص، آن را برانید تا بررسی شود.

ولی اگر چراغ چک موتور در حالت رنگ قرمز یا چشمک زن قرار داشت باید ماشین را در نزدیکترین محل پارک کرده و در اسرع وقت به امداد خودروهای جاده ای زنگ بزنید تا مشکل را برطرف کنند. در صورت رفع نکردن مشکل و رانندگی در این حین، ممکن است موتور از کار بیافتد و مجبور به تعویض آن شوید.

  • هشدار باتری یا دینام روی کیلومتر شمار خودرو (Battery Alert Light)

با دقت در شکل زیر متوجه مشکل در سیستم باتری و شارژ آن خواهید شد. در این حالت باید مواردی که در زیر می آوریم توسط شما تحت نظر گرفته شود و اگر علایم را مشاهده کردید توسط باتری ساز مشکلات مربوط به آن حل شوند.

 

این علامت ها که در این حین پیش می آید و اگر چراغ های کیلومتر شما روشن شود عبارتند از:

  1. شل شدن کابل باتری
  2. آسیب دیدن کابل باتری
  3. کم شدن نور چراغ های ماشین
  4. کم شدن نور قسمت های مختلف خودرو که نیاز به باتری خودرو دارند.
  5. روشن نشدن خودرو
  • چراغ هشدار سوخت کم (Low Fuel)

چراغ هشدار سوخت کم به این معنی است که سوخت خودرو یا بنزین ماشین شما در حال اتمام است. بهترین کار این است که در نزدیکترین پمپ بنزین، باک بنزین خود را پر کنید. فلش مثلثی شکل کنار نماد پمپ بنزین روی نشانگر نیز باک بنزین را نشان می دهد که در کدام سمت خودرو قرار دارد.

 

  • علامت قفل اتوماتیک دنده یا چراغ نشانگر استارت موتور

خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک دارای قفل تعویض دنده هستند. در حالی که در خودروهای گیربکس دستی، قفل تعویض دنده وجود ندارد.

 

اگر این نماد یا هشدار را در داشبورد می بینید، به احتمال زیاد سعی می کنید بدون گرفتن ترمز، دنده ها را تعویض کنید یا خودرو را روشن کنید. قفل دنده اتوماتیک وسیله نقلیه شما را در حالت پارک یا خنثی قفل می کند تا زمانی که ترمز را فشار دهید. پس برای این کار پدال ترمز را فشار دهید، سپس دنده ها را عوض کنید یا ماشین را روشن کنید.

 

  • چراغ هشدار نبستن کمربند ایمنی (Seat Belt Reminder Light)

در صورت نبستن کمربند ایمنی معمولا با صدای زنگ تکراری هشدار می دهد که کمربندهای سرنشینان خودرو بسته نشده است. استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی می تواند صدمات جدی ناشی از تصادف را تا ۵۰ درصد کاهش دهد که علاوه از هشدار خودرو به عنوان فرهنگی خوب نیز باید استفاده شود.

 

  • چراغ کیسه هوا روی کیلومترشمار خودرو (Airbag Indicator Light)

کیسه هوای خودرو جهت باز شدن هنگام تصادف می باشد که باید به درستی کار کند تا در تصادفات جان شما ایمن نگه داشته شود. اگر چراغ هشدار کیسه هوا روشن شود، در یک یا کل سیستم کیسه های هوای ماشین مشکلی وجود دارد که باید بررسی شود.

 

  • چراغ هشدار امنیتی خودرو (Security Indicator Light)

چراغ هشدار امنیتی خودرو در ماشین های دارای سیستم ضد سرقت می باشد. چراغ امنیتی زمانی روشن می شود که سیستم امنیتی خودرو در آستانه خرابی یا از کار افتادن باشد. تا زمانی که آن را تعمیر نکنید به درستی کار نخواهد کرد.

 

  • چراغ مه شکن (Fog Lamp Light)

نماد چراغ مه شکن نشان می دهد که چراغ های مه شکن روشن هستند. از چراغ های مه شکن فقط باید در صورتی استفاده شود که دیدتان کمتر از ۹۰ متر می باشد. چرا که روشن بودن این چراغ ها باعث آسیب دیدن چشم و دشوار کردن راننده های طرف دیگر جاده می شود.

 

  • چراغ هشدار کم بودن مایع شیشه شوی یا شیشه پاک کن خودرو

چراغ هشدار کم بودن مایع شیشه شوی با حالت نشان دادن برف پاک کن های شیشه جلو به این معنی است که مایع شیشه شوی شما کم است و مخزن شیشه شور خودرو را با مایع پر کنید.

 

  • چراغ اخطار ترمز (Brake Warning Light)

اگر چراغ اخطار ترمز یا کلمه BRAKE را به رنگ قرمز مشاهده می کنید، مشکل در ترمز دستی یا کلا سیستم ترمز ماشین وجود دارد.

 

در این حالت اول درگیر بودن ترمز دستی و پدال ترمز را چک کنید. اگر زمانی که ترمز دستی درگیر نیست، چراغ همچنان روشن است، باید خودروی خود را به نزدیک‌ ترین محل برای بررسی مشکل ببرید.

  • چراغ هشدار خروج از بین خطوط یا جاده

اکثر خودروهای مدرن امروزی دارای این ویژگی ایمنی می باشند و اگر شما در حال خروج یا منحرف شدن از جاده باشید این علامت هشدار به صدا در می آید.

 

چراغ هشدار خروج از بین خطوط یا جاده، طوری است که حتی در صورت تغییر مسیر هدفمند و پیچیدن نیز ممکن است روشن شود.

  • چراغ هشدار دمای گیربکس (Transmission Temperature)

معنی چراغ هشدار دمای گیربکس روی چراغ های کیلومتر خودرو به این معنی است که گیربکس بیش از حد گرم شده است.

 

این مشکل می تواند از خنک کاری ضعیف، قطعات گیربکس فرسوده و … باشد. به محض مشاهده این چراغ هشدار، خودروی خود را خاموش کنید تا خنک شود و در اولین فرصت به تعمیرگاه بروید. همچنین در صورت خاموش نشدن خودرو می توانید با یدک کش و امداد خودرو آن را تا تعمیرگاه برای تعمیر حمل کنید.

  • دیگر علائم و چراغ های روی کیلومتر

دیگر علایم هشدار در روی صفحه کیلومترشمار خودرو عبارتند از:

  1. روشن بودن چراغ های راهنما
  2. زاویه‌ی چراغ ها برای نوردهی
  3. قفل فرمان
  4. فشردن پدال کلاچ و ترمز
  5. میزان حجم نوردهی
  6. رانندگی در حالت زمستانی
  7. پایداری خودرو در جاهای شیب‌ دار
  8. سیستم کروز کنترل
  9. یخ زدگی جاده
  10. روشن بودن نوربالا
  11. باز بودن درب‌ خودرو، درب کاپوت و صندوق عقب
  12. ارتفاع سیستم تعلیق خودرو و تغییر آن
  13. ایراد در سیستم فرمان هیدرولیک ماشین
  14. تمام شدن لنت ترمز
  15. گرم‌کن شیشه عقب به خاطر بخار زدایی
  16. سنسور باران
  17. دستیار پارک خودرو
  18. هشدار کثیف بودن فیلتر در پیشرانه‌ های دیزلی
  19. مشکل در سیستم تعلیق
  20. مشکل در مبدل ‌های کاتالیست
  21. هشدار سرویس دوره ‌ای خودرو
  22. عملکرد اتوماتیک برف ‌پاک‌ کن‌
  23. وضعیت سقف خودرو
  24. استاندارد نبودن باد لاستیک‌ خودرو
  25. عمل نکردن چراخ‌ های ترمز
  26. مشکل در استارت خودرو
  27. کافی نبودن روغن ترمز
  28. مشکل در عملکرد موتور
  29. وجود آب در فیلتر بنزین
  30. کثیف بودن فیلتر هوا، بنزین یا گازوئیل
  31. هشدار کثیف بودن فیلتر هوا

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵