باتری ماشین و اطلاعات لازم در مورد این قطعه

 

باتری ماشین و اطلاعات لازم در مورد این قطعه 

 

باتری ماشین: می توان گفت یکی از موفقیت ها و دستاوردهای مهم و البته اساسی در صد سال اخیر اختراع و ساخت اتومبیل می باشد . از ان جا که ارتباطات و حمل و نقل در دنیای مدرن امروزی نقشی بسیار حیاتی دارد خودرو و اجزای تشکیل دهنده ی آن نیز همواره مرکز توجه تولیدکنندگان و سازندگان خودرو قرار گرفته است. درواقع می توان گفت اتومبیل مدرن با پیشرفت هایی که تا کنون داشته مکانیسم پیچیده ای به خود گرفته و به همین علت مورد توجه و علاقه اکثریت انسان ها قرار دارد و در حقیقت از جمله وسایل هیجان انگیز و سرگرمی ساز است.

قلب الکتریکی خودرو :

همانطور که می دانید در بین قطعات خودرو مهم ترین قسمت که ارتباط مستقیم با طول عمر و سلامتی خودرو دارد و همینطور سلامت قطعات دیگر آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد باتری ماشین است . از این رو باتری را قلب الکتریکی خودرو می دانند که می تواند انرژی را به صورت انرژی الکتریکی مورد نیاز خودرو در آورد.

در این مقاله باتری خودرو و نکاتی در ارتباط با این قطعه ارزشمند مورد بررسی قرار می گیرد.

باتری ماشین و اجزای تشکیل دهنده ی آن:

باتری ماشین از طریق ایجاد نیروی الکتریسیته به استارت زدن موتور و همینطور جرقه زدن شمع و تولید روشنایی کمک می کند. به طور کلی می توان گفت نقش اصلی باتری در خودرو فراهم کردن نیروی لازم برای استارت زدن ماشین است.

هم چنین باتری از اجزای زیر تشکیل می شود:

۱-جعبه باتری ۲-صفحات مثبت و منفی ۳-صفحات عایق ۴-قطب های باتری ۵-درپوش باتری ۶-پلاک مشخصات باتری ۷-الکترولیت

ظرفیت هر باتری نیز به عواملی از جمله مقدار الکترولیت و میزان قدرت آن ، تعداد صفحات باتری و همینطور اندازه مساحت این صفحات و جدید و یا قدیمی بودن باتری وابسته است.

باتری ماشین و انواع آن :

باتری های خودرو به دو نوع اصلی تقسیم می شوند : باتری های ال ام و باتری های اف ام

۱-باتری های LM و یا غیر سیلد :

این نوع باتری ها که به آن ها باتری های اسیدی نیز می گویند نیاز به مراقبت کمی دارند و از صفحات سرب و کلسیم تشکیل شده اند. باتری های ال ام به دلیل کاربرد بیشتر در آب و هوای گرم ( به باتری های غیر سیلد در صورت نیاز می توان آب اضافه کرد و غلظت ان را کنترل نمود) و همینطور قیمت پایین تر و عرضه ی وسیع تر بیشتر خریداری می شوند. این مدل باتری ها به عنوان باتری های تر نیز قابل شناسایی هستند. علاوه بر این به علت استفاده مواد جامد در درون باتری های اسیدی ریختن اسید بر روی خودرو و درون محفظه موتور آن مشکلی به وجود نمی آورد و احتیاجی به نگرانی نخواهد بود.

۲-باتری های FM یا سیلد :

برعکس باتری های اسیدی این مدل باتری ها احتیاج به مراقبت ندارند و دارای صفحات سرب-کلسیم و کلسیم هستند. هم چنین با نام دیگر باتری های خشک نیز شناخته می شوند. باتری های سیلد از این جهت که دارای طول عمر و مقاومت بیشتر ، شارژ سریع تر و همچنین ایمنی بالاتر هستند نسبت به باتری های اسیدی بهتر هستند و مزیت بیشتری دارند. البته در آب و هوای گرم نمی توان از آن ها استفاده کرد زیرا به دلیل مهر و موم بودن این باتری نمی توان به آن ها آب اضافه نمود و غلظت خاص آن را کنترل و اندازه گیری کرد.

نکات قابل توجه در انتخاب خرید باتری ماشین :

۱-آمپر باتری :

دقت کنید خودروهایی که از امکاناتی نظیر باند ، آمپلی فایر و … برخوردار هستند باید باتری انتخاب نمایند که آمپرهای بالاتری داشته باشد . از آن جا که تولید کنندگان و سازندگان خودرو هر کدام مقدار آمپر مجازی را برای باتری خودرو معین می کنند در هنگام خرید باید به این مورد توجه نمود.

۲-خشک یا تر بودن باتری :

برای هر خودرو بسته به شرایط و نیاز آن باتری انتخاب کنید. همانطور که اشاره شد باتری های خشک نسبت به باتری های تر مزیت های بیشتری دارند و بارزترین مزیت باتری های تر نیز قیمت پایین تر آن ها در بازار است.

۳-قیمت باتری :

به طور کلی قیمت باتری خودرو تحت تاثیر چند مورد قرار می گیرد . دقت کنید باتری هایی که قدیمی و کهنه شده اند و اصطلاح بیشتر عمر کرده اند و نو نیستند از قیمت پایین تری برخوردارند . مورد دیگر آمپراژ باتری است که هر چه بیشتر باشد قیمت باتری بالاتر می رود. مورد بعدی باتری های خارجی و داخلی هستند ، همانطور که می دانید قیمت باتری های خارجی بیشتر است.

۴-برند باتری :

از آنجا که تولید و ساخت باتری با پیامد های ناخوشایند زیست محیطی همراه است و به محیط زیست خسارت وارد می کند هیچ کدام از کشورهای اروپایی این کار را برعهده نمی گیرند. باتری های خودرو فقط توسط کشورهای کره جنوبی ،چین ، ترکیه و ایران تولید می شوند. خوب است بدانید باتری هایی که توسط کشور کره تولید می شوند نسبت به باتری های سایر کشورها از کیفبت بالاتری برخوردار است. هم چنین لازم به ذکر است که باتری های ایرانی نیز با کیفیت تر از باتری های کشور ترکیه است.

۵-زمان تولید باتری :

مورد بعدی که باید به آن توجه کنید تاریخ تولید باتری و آگاهی از تشخیص این تاریخ است. در ادامه روش خواندن یک باتری کره ای را آموزش می بینید. اگر بر روی یک باتری عبارت۴LR12 درج شده باشد باید بدین صورت ان را بخوانید .

۴: بدین معنی است که سال ساخت ۲۰۱۴ است.

L: از آنجا که ال حرف دوازدهم الفبای انگلیسی است در نتیجه ماه ساخت باتری ماه دوازده میلادی است.

R:این حرف اول اسم کارخانه ای است که باتری را تولید کرده است.

۲۱: روز تولید باتری به شمار می آید.

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵