سیستم ترمز خودرو و دلایل خرابی آن 

سیستم ترمز خودرو و دلایل خرابی آن 

 

 
ترمز چگونه کار می کند؟

سیستم ترمز بیشتر خودرو های مدرن کاسه اي یا دیسکی است. در ترمز دیسکی از یک روتور استفاده می شود که به کمک توپی چرخ، کالیپر، لنت هاي‌ ترمز و یک سیستم هیدرولیک به سرعت باعث توقف ماشین می شود.

هنگامیکه پدال ترمز فشار داده می شود، سیستم هیدرولیک فشار و ضربه ي وارد شده بر روی پدال را انتقال می دهد در نتیجه کالیپر باعث می شود لنت ترمز بر روی روتور فشار وارد کند که باعث کاهش سرعت اتومبیل می شود ودر نهایت باعث توقف ان می شود.

سیستم ترمز کاسه اي نیز در اصل همین کار را انجام می دهد. زمانی که پدال ترمز فشار داده می شود سیستم هیدرولیک این فشار را انتقال می دهد در نتیجه لنت هاي‌ ترمز به کاسه ي چرخ می چسبد که به توپی چرخ متصل است. در نتیجه سرعت ماشین کاهش مییابد و ماشین متوقف می شود.

سیستم هاي‌ ترمز مدرن بسیار قابل اعتماد هستند، اما این سیستم ها از قطعات بسیار زیادی درست شده اند که طبق معمولً احتیاج به تعمیر یا جایگزینی دارند.

١٠ مشکل سیستم ترمز

  • لنت ترمز:

لنت ترمز فرسوده باعث افزایش مسافت ترمزگیری می شود و همچنین باعث می شود که دو قسمت فلزی در ترمز به هم برخورد کنند و سطح روتور آسیب ببیند.

اگر سطح لنت ترمز ترک بردارد « که بیشتر در اثر بیش از اندازه گرم شدن ان به وجود می آید.» در زمان ترمز گیری ترمز صدای جیر جیر یا جیغ زدن تولید می کند. اگر لنت ها و روتور بیش از اندازه گرم شوند مسافت توقف افزایش می‌یابد. اگر در زمان ترمزگیری صدای جیر جیر می‌شنوید زمان تعویض لنت هاي‌ ترمز است.

  • روتور«دیسک ترمز»:

سطح روتور باید کاملاً صاف باشد تا بتواند با کمک لنت ترمز ماشین را متوقف کند. اگر سطح روتور بر اثر گرما آسیب دیده باشد در زمان ترمز گیری پدال ترمز دائماً بالا پایین می رود. اگر سطح روتور بر اثر حرارت زیاد آسیب دیده باشد رنگ ان به آبی و بنفش تغییر خواهد کرد ودر نتیجه ترمز به خوبی کار نخواهد کرد.

  • -نشتی:

نشتی در سیستم ترمز بیشتر دربخش هیدرولیک اتفاق میوفتد. اگر پدال ترمز پایین تر از حد معمول قرار دارد، نشان دهنده ي وجود نشتی در سیستم ترمز است.

نشتی در ترمز باعث کم شدن روغن ترمز می شود و نهایتاً ترمز دیگر کار نخواهد کرد. نشتی باید به سرعت رسیدگی شود. وجود لکه ي روغن بر روی کف پارکینگ نشانه ي وجود نشتی است.

  • چسبیدن لنت ترمز به روتور :

کالیپر ترمز باعث می شود لنت هاي‌ ترمز به سطح روتور بچسبند ودر نهایت اتومبیل متوقف شود. اگر نگهدارنده و پین هاي‌ گیره ترمز که پیستون ها روی ان قراردارند خراب شوند، لنت ها و روتور دائم درگیر می شوند و به هم میچسبند.

دراین حالت طبق معمولً ماشین به یک سمت کشیده می شود، در نتیجه لنت هاي‌ ترمز و روتور بیش از اندازه گرم می شود و به سرعت فرسوده می شوند. همچنین بر اثر چسبندگی لنت ها و روتور شتاب گیری اتومبیل نیز کم می شود.

درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح روتور بیشتر از یک مشکل است، این مسئله می تواند مشکلات زیادی رابه وجود بیاورد و باید هرچه زودتر این مشکل بر طرف شود.

  • روتور فرسوده:

فشار زیاد به روتورهای ترمز می تواند باعث تاب خوردن و فرسوده شدن ان شود. رانندگی در خارج شهر و سطوح ناهموار مانند کوه یا بکسل کردن خودرو های دیگر می‌توانند باعث ایجاد تاب خوردگی در روتورها شود.

حتی پارک کردن درکنار سیستم هاي‌ خودکار پاشش آب می تواند باعث ایجاد مشکل در روتورها شود. زیرا آب سرد به روتور ها پاشیده می شود و باعث ایجاد مشکل در روتورها می شود.

روتورهای تاب خورده در زمان ترمزگیری طبق معمولً باعث ایجاد مشکل در فرمان می شود و لرزش به وجود می آورند. روتورهای تاب خورده همچنین باعث افزایش مسافت ترمزگیری می شود یا این‌که ترمز ضد قفل قبل از موعد مقرر درگیر می شود.

  • Brake Fade:

به حالتی گفته می شود که بعلت کاهش اصطکاک بین روتور و لنت ترمز، قدرت ترمز گیری کم می شود. اگر وسیله ي نقلیه بیشتر از حالت معمول طول می‌کشد تا متوقف شود به احتمال زیاد مشکل کم شدن اثر ترمزگیری رخ داده است. در بیشتر مواقع این مسئله یک مشکل کوتاه مدت است اما می تواند مدت طولانی طول بکشد.

برای مثال رانندگی کردن در سرازیری به مدت طولانی می تواند باعث گرم شدن ترمزها شود و باعث شود لنت هاي‌ ترمز و روتور به خوبی کار نکنند. زمانی که ترمزها دوباره خنک شوند باید دوباره به حالت عادی خود برگردند و قابلیت خودرا دوباره به دست بیاورند.

Brake Fadeمی تواند به صورت موقتی باشد، سپس باید لنت هاي‌ ترمز و روتورها تعویض شوند. این از نخستین نشانه هاي‌ گرم شدن بیش از اندازه ي ترمزها است و می تواند به لنت ها و روتورها آسیب بزند.

  • دود کردن ترمزها:

دود کردن ترمزها می تواند شرایط خیلی خطرناکی را ایجاد کند. گرم شدن بیش از حد ترمزهایی که دود می کند به این معنی است که لنت هاي‌ ترمز در حال سوختن است و یا این‌که چیزی بر روی ترمزها چکه می کند.

اگر این اتفاق بیفتد، لنت ها ممکن است برق افتاده باشند« اشاره به آیینه شدن لنت ترمز دارد.»و بر عملکرد ترمزها اثر بگذارد.

  • چراغ ترمز خودرو :

اگر چراغ ترمز اتومبیل روشن شود این مسئله می تواند جدی باشد و نشان دهنده ي یک مشکل جدی در سیستم ترمز باشد. در بیشتر مواقع نشان دهنده ي وجود مشکل در سیستم هیدرولیک است و وسیله ي نقلیه باید هرچه زودتر بازرسی و تعمیر شود.

اگر چراغ ترمز روشن شد به هیچ وجه با وسیله ي نقلیه تان رانندگی نکنید اینکار اصلاً امن نیست. در بعضی وسایل نقلیه این چراغ وظیفه ي دیگری نیز دارد و نشان می دهد ترمز دستی بالا است.

  • مشکل در شلنگ های خودرو :

شلنگ معیوب یا آسیب دیده می تواند باعث شود تا کالیپرها به صورت یکنواخت کار نکنند. در نتیجه هنگام ترمزگیری ماشین به یک طرف منحرف می شود.

اگر در هنگام ترمزگیری این اتفاق میوفتد هرچه زودتر باید سیستم ترمز چک شود. بعضی مواقع فشار روغن ترمز در کالیپر بر اثر شلنگ هاي‌ ایراد دار به خوبی منتقل نمی شود و مشکل ایجاد می کند.

  • ترمز دستی خودرو :

احتمال این وجوددارد که هنگام رانندگی فراموش کنید که ترمز دستی را آزاد کنید، در نتیجه عملکرد ماشین دچار مشکل می شود و ممکن است سیستم ترمز آسیب ببیند

اگر فکر می کنید ماشین به سختی شتاب می‌گیرد یا شما صدای صوت و جیر جیر می‌شنوید، ترمز دستی را چک کنید و مطمئن شوید که بالا نیست. اگر مدت زمان طولانی با ترمز دستی بالا حرکت کنید ممکن از بعد از آزاد کردن ان اتومبیل دیگر حرکت نکند.

 

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵