برق دزدی ماشین به چه علت است؟

 

 

 

برق دزدی ماشین به چه علت است؟ 

علت برق دزدی ماشین چیست؟ همانطور که از نامش معلوم است، برق دزدی به مصرف بی‌ رویه و زیاد برق یا انرژی باتری خودرو گفته می‌ شود و این در زمانی رخ می‌ دهد که خودرو خاموش است.

اگر خودروی شما باتری زود تمام می‌ کند و زود به زود حتی در چند ساعت باتری خالی می‌ شود باید این را بدانید که ممکن است یک یا چند تا از اجزای خودرو در حال مصرف نا‌ به‌ جای باتری هستند و برق دزدی انجام می‌ شود.

نقش باتری در خودرو چیست و چگونه عمل می‌ کند؟ وظیفه باتری تامین و جریان برق مورد نیاز خودرو است. باتری در خودرو به این صورت عمل می‌ کنند که وقتی شما خودرو را خاموش می‌کنید و سویچ را در حالت Off قرار می‌ دهید، در واقع اتصال از سمت باتری هنوز قطع نشده و هنوز اجزایی هستند که از باتری استفاده می‌ کنند، اما در این حالت سیستم احتراق خودرو جریان برق را از خودرو قطع می‌ کند.

در واقع برای روشن ماندن ساعت خودرو، رادیو، دزدگیر، قفل مرکزی و… خودرو نیاز به برق دارد که این نیاز از طریق برق طبیعی برطرف می‌ گردد پس باتری این امکان را دارد که انرژی این اجزا را که چیزی حدود چند میلی‌آمپر نیست را بتواند تامین کند.

برق دزدی ماشین

مقدار مصرف طبیعی باتری در خودروهای جدی و قدیمی متفاوت است، در خودروهای جدید حدود ۵۰ تا ۸۰ میلی آمپر و در خودروهای قدیمی کمتر از ۵۰ آمپر مقدار طبیعی تخلیه باتری می‌باشد. اگر از این مقدار بیشتر باتری مصرف شود برق دزدی به حساب می‌آید و حتما باید خودرو را به مکانیک نشان دهید.

برقی دزدی دلایل متعددی دارد که یکی از آن ها ممکن است وجود اشکال در سیستم الکتریکی ماشین مانند کویل و شمع باشد.

حال کویل چیست؟

کویل نوعی سیم‌ پیچی القایی می‌ باشد که برای تولید جریان برق با ولتاژ بالا و کمک به جرقه زدن شمع، در سیستم احتراق خودرو استفاده می‌شود. وایر شمع وظیفه انتقال این برق از کویل به سر شمع را به عهده دارد.

همانطور که گفتیم وجود اشکال در کویل و وایر شمع و همینطور وجود اشکال در فیوزها از شایع‌ترین علت‌های تخلیه باتری خودرو می‌باشند که تحت عنوان برق دزدی انجام می‌شود. وجود این خرابی‌ها درصورت ندانستن می‌تواند یک شب تا صبح کل باتری را تخلیه کند به طوری که صبح هرچقدر شما استارت بزنید خودرو روشن نشود.

توجه داشته باشید که مرز ۸۵ میلی‌آمپر در خودروهای جدید به مرور زمان در عمر و عملکرد باتری می‌تواند تاثیر منفی بگذارد. پس به یاد داشته باشید که شارژ و نگهداری باتری طوری استفاده گردد که به زیر ۱۲.۴ ولت نرسد زیرا در این حالت وقتی که ولتاژ به ۱۲.۴ می‌رسد، باتری به مرور شروع به خوردگی و سولفاته شدن می‌کند.

چطور بفهمیم برق دزدی ماشین از کجاست؟

همانطور که به آن اشاره کردیم در ابتدا باید بفهمیم که کدام اجزا در حال استفاده بی‌رویه و برق دزدی خودرو می‌باشد و پس از اینکه تشخیص دادید و مشکل را بررسی کردید، حال زمان آن است که بعد پیدا کردن علت برای رفع کردن آن اقدام نمایید.

احتمال برق دزدی در کدام قطعات از همه بیشتر است؟

برق دزدی خودرو ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بی‌ افتد، که برخی از این علت ها بسیار ساده است و خودتان ممکن است متوجه آن شوید و بتوانید مشکل را رفع کنید اما در بعضی مواقع بهتر است به مکانیک مراجعه کرده و جهت تعمیر برق دزدی اقدام نمایید.

در خودرو معمولا بیشترین اجزایی که برق دزدی از جانب آن ها اتفاق می‌افتد رادیو، سیستم پخش خودرو، دزدگیر، کویل، وایرهای شمع و سیستم قفل مرکزی است.

روش‌های تشخیص برق دزدی ماشین

برای تشخیص برق دزدی ۳ روش عمومی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. استفاده از لامپ
  2. تست تخلیه باتری از نظر آمپراژ
  3. تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ

ابتدا قبل از هر اقدامی باید برای آزمایش آماده شوید و به ترتیب زیر عمل کنید:

مرحله اول: آماده‌شدن برای آزمایش

  • قبل از هر کاری تمام دستگاه‌های جانبی را از خودرو جدا کرده و مطمئن شوید هیچ وسیله الکتریکی‌ روشن نیست. اجزایی مانند رادیو، کولر، چراغ‌ها، برف‌پاک‌کن و…را هم خاموش کنید.
  • خودرو را خاموش کرده و سوییچ را بردارید.
  • نباید هیچ یک از مدارها فعال باشد پس درب صندوق عقب و درب‌های خودرو را ببندید.
  • همه کابل‌ها حتی دستگاه موقعیت‌یاب (جی‌پی‌اس) و شارژر را نیز جدا کنید.
  • به دلیل اینکه دارید با باتری کار می‌کنید بهتر است نکات ایمنی را رعایت کنید، اگر جواهرات دارید در بیاورید و دستکش عایق‌دار بپوشید.
  • حتما به این نکته توجه کنید که این کار را در نزدیکی شعله یا مواد منفجر به هیچ عنوان انجام ندهید و حتما در محیط اطراف باید تهویه مناسب وجود داشته باشد.
  • باید اطمینان داشته باشید که باتری به طور کامل شارژ دارد در غیر این صورت اگر باتری کهنه و خراب است باید آن را عوض کنید. در واقع باید باتری سالم و بدون ایراد باشد تا بتوان علت برق دزدی خودرو را پیدا کرد.

مرحله دوم: جدا کردن باتری

  • در این مرحله شما باید کابل منفی را از پایانه منفی باتری جدا کنید. در واقع امکان کار با دوتا پایانه وجود دارد، اما اگر شما پایانه مثبت را جدا کنید امکان اینکه به شکل تصادفی یک اتصال کوتاه در مدار اتفاق بی‌افتد وجود دارد.

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵