نکاتی مهم راجع به تسمه کولر اتوموبیل

نکاتی مهم راجع به تسمه کولر اتوموبیل

 

تسمه کولر خودرو و عملکرد آن تأثیر به سزایی در کیفیت باد کولر دارد؛ پس چنانچه حس می کنید کولر خودروی تان به خوبی سال گذشته کار نمی کند، به سراغ تسمه آن بروید. خرابی این تسمه ، بر عملکرد کمپرسور کولر نیز تأثیر می گذارد.

کمپرسور کولر با نیروی مکانیکی ای که از تسمه می گیرد، شروع به کار می کند؛ به همین دلیل است که خرابی تسمه بر عملکرد کمپرسور هم تأثیر می گذارد؛ حرکت همراه با مشکل تسمه قطعاً نمی تواند محرک خوبی برای کمپرسور باشد. اهمیت بررسی دوره ای این قطعه مصرفی را نباید فراموش کرد تا در زمانی که اصلاً انتظار نداریم، تسمه پاره نشده و سایر قسمت ها را درگیر خرابی نکند.

نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که تسمه کولر با روشن شدن خودرو، شروع به حرکت می کند؛ اما زمانی که شما کمپرسور را برای استفاده از کولر روشن می کنید، قطعاً درگیری تسمه بیشتر از مواقع خاموشی کمپرسور است. دلیل تأکید بر بازدید از این قطعه در فصل گرما نیز همین است. عمر مفید تسمه کولر بین ۴۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر است و بستگی به میزان استفاده شما از خودرو و کولر آن دارد

جنس تسمه کولر

تسمه ها معمولاً از ترکیب پلاستیک و نوعی نخ و الیاف تولید می شوند. این نوع قطعات به مرور زمان به دلیل نوع جنسی که دارند، دچار پوسیدگی و خوردگی می شوند؛ به همین دلیل هم بررسی دوره ای آنها جزو مهم ترین کارهایی است که رانندگان باید به خاطر بسپارند.

نحوه طراحی و مراحل تولید تسمه کولر باید بسیار مقاوم باشد تا در برابر کشش های مداوم، اصطکاک و گرما خاصیت خود را از دست ندهد. البته، ناگزیر بعد از زمان مشخصی، کیفیت و کارایی تسمه کولر افول می کند؛ اما انتخاب نوع مرغوب این قطعه نیز اهمیت زیادی دارد.

علائم خرابی تسمه کولر

شایع ترین و مهمترین نشانه خرابی تسمه کولر ، شنیدن صدا از داخل کاپوت جلو است. مدتی که از عمر این قطعه می گذرد، کار کردن آن با صدایی شبیه به جیر جیر همراه می شود. برای بازدید از تسمه کولر ، داخل کاپوت جلو، زیر کمپرسور کولر را نگاه کنید.

لازم به ذکر است در حال حاضر، بسیاری از خودروها به دلیل نوع طراحی سیستم موتورشان، تسمه کولر ندارند. در واقع در این خودروها، تسمه دینام جایگزینی برای سایر تسمه ها است. خودروهایی مثل پراید یا پژو ۲۰۰۰ هم هستند که همچنان چند تسمه زیر کاپوت آنها تعبیه می شود و علاوه بر تسمه دینام ، به تسمه کولر نیز مجهز هستند. دلیل استفاده از تسمه کولر جداگانه برای این خودرو به طراحی نوع موتور آن بازمی گردد.

انواع تسمه کولر

افراد زیادی سؤال می کنند که کدام نوع تسمه کولر برای خودرو بهتر است. مثلاً اگر شما از فروشنده لوازم یدکی، برای خودروی پراید تسمه کولر بخواهید، از شما می پرسد، دنده ای یا ساده؟

منظور از تسمه دندانه دار، مدلی از تسمه است که روی سطح آن آج هایی وجود دارد. بنا بر گفته برخی از کارشناسان، تسمه های دندانه دار به دلایل زیر بیشتر عمر می کنند:

گردش هوا بیشتر است؛ پس زودتر خنک می شوند؛

هنگام کارکردن، اصطکاک کمتر است؛ بنابراین دیرتر خراب می شوند؛

حالت ارتجاعی شان بیشتر است؛ بنابراین ترک نمی خورند.

لازم به ذکر است افراد زیادی هستند که از تسمه ساده در خودرویشان استفاده می کنند و از کیفیت و عملکرد آن نیز رضایت دارند. همانطور که در بالاتر گفته شد، بهتر است که هنگام خرید بیش از هر چیز بر مرغوبیت مواد اولیه و جنس تأکید داشته باشید.

تعویض تسمه کولر

تعویض تسمه کولر کار غیر قابل انجامی نیست، اما توصیه می شود به افراد متخصص سپرده شود. گاهی اوقات صحیح نبستن تسمه باعث خرابی زودتر از موعد آن می شود. توجه داشته باشید که تسمه نباید بیش از اندازه شل یا سفت بسته شود؛ چرا که اگر نادرست در جای خود قرار بگیرد، عملکرد کمپرسور و دینام را هم تضعیف می کند.

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

 

 

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵