دلایل خروج آب از اگزوز خودرو 

دلایل خروج آب از اگزوز خودرو 

 

تا حالا برایتان پیش آمده است که اتفاقی متوجه شوید از اگزوز خودروتان آب چکه می‌کند؟ احتمالا در آن لحظه نگران شده‌اید و با خودتان فکر کرده‌اید که ممکن است خودروتان مشکلی جدی داشته باشد. هرچند خروج آب از اگزوز خودرو بی‌دلیل نیست و در برخی موارد نشانه مشکل است، گاهی اوقات هم کاملا طبیعی است و علت ساده‌ای دارد.

سیستم اگزوز خودرو چیست ؟ 

سیستم اگزوز (Exhaust System) خودرو، یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است. وظیفه اگزوز این است که گازهای تولیدشده حاصل از فرایند احتراق در داخل محفظه موتور را به بیرون از خودرو هدایت کند. این کار مهم‌ترین وظیفه اگزوز محسوب می‌شود؛ اما اگزوز وظایف بیشتری هم انجام می‌دهد که سه مورد از آنها عبارت‌اند از:

  • کاهش آلایندگی
  • کاهش صدا
  • کاهش دما

اگزوز‌ها دارای سه بخش متصل به موتور، بخش میانی و بخش انتهایی هستند. بخش اول مبدل کاتالیست یا کاتالیزور است که با تبدیل گازهای سمی ناشی از سوختن سوخت به گازهای سبک‌تر و بی‌خطر آلایندگی را کاهش می‌دهد، بخش‌های میانی و انتهایی هم در کاهش دما و صدا نقش دارند. اگزوزها انواع مختلفی دارند اما در اصل همه آنها همین وظیفه را انجام می‌دهند.

ازآنجاکه عملکرد درست اگزوز برای خودرو حیاتی است، بسیار مهم است که هرازگاهی آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید درست کار می‌کند و آسیب‌دیدگی ندارد. یکی از مواردی که ممکن است به‌شکل تصادفی یا هنگام بررسی خودروتان مشاهده کنید خروج آب از اگزوز است. در ادامه ۵ دلیلی را که موجب خروج آب از اگزوز می‌شود بررسی خواهیم کرد.

دلایل خروج آب از اگزوز

۱. داغ‌بودن موتور

با روشن‌شدن خودرو، بیشترین گرما در همان ابتدای استارت‌زدن تولید می‌شود. ازآنجاکه روغن موجود داخل موتور، برای جریان‌یافتن و روغن‌کاری قطعات برای خنک‌شدن به زمان نیاز دارد، دمای زیاد خودرو باید از اگزوز خارج شود.

اگر دمای بیرون سرد باشد، به‌دلیل تفاوت دمای هوا و اگزوز، بخار آبی که درون اگزوز تشکیل می‌شود با برخورد به فلز سرد اگزوز، به مایع تبدیل می‌شود. این قطرات آب بعد از گذشت چند دقیقه از لوله اگزوز خارج می‌شوند. اگر خروج قطرات آب پس از مدت کوتاهی متوقف نشود، می‌تواند یکی از نشانه های خرابی اگزوز خودرو  باشد.

۲. میعان بخار آب

در تمامی خودرو‌ها قطعه‌ای به نام مبدل کاتالیست وجود دارد. این قطعه میزان گاز‌های سمی را که از اگزوز خارج می‌شوند، کاهش می‌دهد. به این ترتیب گازهای خروجی از خودرو برای انسان و محیط زیست مضر نخواهد بود. در طول این فرایند، کمی بخار آب تولید می‌شود که به‌شکل قطره‌های آب از لوله اگزوز خودرو خارج می‌شوند و  این اتفاق امری طبیعی محسوب می‌شود. این قطرات آب پس از مدت کوتاهی باید خودبه‌خود از بین بروند؛ اگر چنین نشد یعنی مشکلی در سیستم اگزوز خودرو وجود دارد.

۳. خرابی واشر سر سیلندر

اگر خروج آب از لوله اگزوز ناشی از ترکیدن واشر سرسیلندر باشد، مسئله کمی نگران‌کننده است.

درصورتی که واشر سرسیلندر ترکیده باشد، به‌جز قطرات آب ممکن است دود سفیدی هم از اگزوز خارج شود. برای اطمینان مخزن مایع خنک‌کننده را هم بررسی کنید. اگر حباب‌های هوا در آن می‌بینید یا موتور داغ می‌کند، همه اینها نشان‌دهنده ترکیدن واشر سرسیلندر است. بهتر است این مشکل را در سریع‌ترین زمان ممکن رفع کنید. چرا که گرمای بیش‌ازحد موتور می‌تواند مشکلات زیادی را به‌وجود بیاورد؛ مثلا موتور را از کار بیندازد و باعث شود وسط جاده گیر کنید.

۴. خرابی رینگ و پیستون

یک پیستون  خراب یا رینگ پیستون  فرسوده معمولا به‌تنهایی باعث بیرون‌آمدن آب از لوله اگزوز نمی‌شود، اما اگر واشر سر سیلندر هم ترکیده باشد یا درون سیستم اگزوز بخار آب متراکم باقی مانده باشد احتمال خروج آب از اگزوز وجود دارد. پیستون‌ها و رینگ‌های خراب موجب خرابی بیشتر موتور می‌شوند. برای مثال می‌تواند باعث خروج دود سیاه یا آبی از اگزوز یا باقی‌ماندن روغن درون لوله اگزوز شود.

نحوه پیشگیری از خروج آب از اگزوز

در شرایطی که این اتفاق به‌دلیل سرمای هوا و میعان اتفاق می‌افتد، تنها کافی است ۱۵ دقیقه رانندگی کنید. این کار باعث گرم‌شدن لوله اگزوز و متوقف‌شدن نشت آب می‌شود. در این حالت خروج دود از اگزوز بوی عجیبی ندارد. اگر متوجه شدید خروج آب از اگزوز طبیعی نیست و حتی بعد از رانندگی متوقف نشده است یا با بوی سوختگی یا دود خاکستری تیره همراه است، به‌معنای آن است که خودرو در شرایط ایدئالی قرار ندارد. در چنین شرایطی، آبی که از لوله می‌چکد ممکن است خنک‌کننده موتور باشد. احتمال دارد پیستون، مبدل یا واشرسرسیلندر مشکل داشته باشند. در همه این موارد باید به مکانیک مراجعه کنید تا قطعات معیوب را تعویض کند.
حقیقت این است که از چنین مشکلی نمی‌توان پیشگیری کرد و ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد. بااین‌حال، اگر به‌طور مرتب خودرو را نزد مکانیک ببرید تا اجزای سیستم اگزوز، مبدل، پیستون‌ها و واشرها را کنترل کند، تا حد زیادی می‌توانید از این مشکل پیشگیری کنید.

چطور مشکل خروج آب از اگزوز را برطرف کنیم؟

اگر متوجه خروج آب از اگزوز خودروتان شدید، قبل از اینکه نگران شوید ابتدا نشانه‌های احتمالی را بررسی کنید. اگر قطرات آب به‌دلیل میعان و تفاوت دمای هوای سرد با اگزوز داغ تشکیل شده‌اند و بعد از گرم‌شدن موتور برطرف شدند، جای نگرانی نیست. اما اگر متوجه علائمی شدید که همزمان با خروج آب از اگزوز اتفاق افتاده‌اند، برای مثال، خروج دود سفید، آبی یا سیاه، باید به سیلندرها شک کنید. کافی است خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا مکانیک دلیل اصلی آن را بررسی کند. معمولا با تعویض واشر سرسیلندر یا رینگ و پیستون مشکل برطرف خواهد شد. در چنین مواقعی به هیچ عنوان مشکل را پشت‌گوش نیندازید و سعی کنید به‌سرعت برای رفع آن اقدام کنید. مشکلات سیلندر می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور وارد کند.

آیا خروج آب از اگزوز خطرناک است؟

پاسخ این سؤال به علت خروج آب از اگزوز بستگی دارد. اگر به‌دلیل برودت هوا و میعان اتفاق افتاده باشد، طبیعی است و نیازی نیست نگران آن باشید. حتی برخی متخصصان می‌گویند وجود آب در سیستم اگزوز نشان می‌دهد که موتور خودرو به‌خوبی کار می‌کند و جای نگرانی نیست. این نشان می‌دهد گردوغبار و گازهای سنگین کمتری درون اجزای خودرو وجود دارد که باعث خروج آسان‌تر آب به بیرون شده است. همچنین ثابت می‌کند که مشکلی در احتراق وجود ندارد و نسبت سوخت‌هوا در آن به‌خوبی رعایت شده است.
با این حال، اگر این پدیده به‌دلیل خرابی قطعاتی مانند مبدل کاتالیست، پیستون و واشرسرسیلندر که در بخش‌های قبلی بررسی کردیم باشد، باید آن را جدی بگیرید.

سؤالات متداول

آیا نشتی روغن از اگزوز خطرناک است؟

اگر متوجه شدید مایعی که از اگزوز خارج می‌شود آب نیست، احتمال دارد روغن یا خنک‌کننده باشد. خروج روغن یا مایعات دیگر از اگزوز در هیچ شرایطی نشانه خوبی نیست. دلیلش این است که ممکن است مشکلی جدی در موتور خودرو وجود داشته باشد. تنها راه ورود روغن به اگزوز از طریق محفظه احتراق است. علت این اتفاق معمولا فرسودگی حلقه‌های پیستون، آسیب‌دیدگی مهروموم سوپاپ یا خرابی دریچه PVC است. با این حال هر چیزی می‌تواند موجب این اتفاق شود و بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن آن را تعمیر کنید تا آسیب بیشتری به موتور یا مبدل کاتالیست وارد نشود.

هنگام درجا کار کردن موتور، چه‌چیزی باعث خروج آب از اگزوز می‌شود؟

در بیشتر موارد خروج آب از اگزوز در حالتی که خودرو روی دور آرام است طبیعی است. دلیلش این است که مبدل بخشی از گازهای خروجی مضر را به بخار آب تبدیل می‌کند که ممکن است در داخل سیستم اگزوز متراکم شود. بااین‌حال، نشت مایع خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق هم ممکن است دلیل این موضوع باشد. با احتیاط مقداری از آب ریخته‌شده را بین انگشت‌هایتان نگه دارید، اگر حس می‌کنید چرب است، باید خودرو را نزد مکانیک ببرید.

خروج مایع قهوه‌ای از اگزوز به چه معناست؟

مایع قهوه‌ای رنگی که از لوله اگزوز بیرون می‌آید در بیشتر مواقع آب است که زنگار در آن حل شده است. خودروهایی که اغلب در مسافت‌های کوتاه رفت‌وآمد می‌کنند معمولا دچار این مشکل می‌شوند. دلیلش این است که بخار آب موجود در گازهای خروجی در برابر دیواره‌های صداخفه‌کن اگزوز سرد متراکم می‌شود. برای اینکه این آب تبخیر شود خودرو باید زمان بیشتری گرم بماند؛ وگرنه در کف صداخفه‌کن جمع می‌شود و درنهایت باعث خوردگی آن می‌شود. استفاده منظم از خودرو در سفرهای طولانی‌تر از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند، زیرا آب زمان کافی برای تبخیرشدن پیدا می‌کند.

 

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵