کد های درج شده بر روی تسمه ها چیست ؟

 کد های درج شده بر روی تسمه ها چیست ؟

در بین ست های اعداد قید شده بر روی تسمه صنعتی که با حروف نیز تلفیق شده اند سه عدد بیانگر طول تسمه، عرض و ضخامت تسمه بصورت معمول وجود دارند در برخی تسمه های صنعتی مانند تسمه تایمینگ بجای ضخامت طول گام دنده ها بیان گردیده است. تلفیق حروف انگلیسی درج شده بر روی تسمه صنعتی اغلب بیان گر دو ماهیت آنها   می باشد یکی متریال بکار رفته درتولید و دیگری نوع دنده، آج و یا نوع عمومی تسمه ها. هر چند تولید کنندگان مختلف تسمه صنعتی شیوه های مختلفی برای کد گذاری محصولات خود دارند و در برخی موارد حروف قید شده در شماره فنی صرفا بصورت مخفف به معرفی برند تولید کننده می پردازد و مفهومی علمی از متریال و خواص مکانیکی ندارند .

کد خوانی تسمه تایمینگ صنعتی

تسمه تایمینگ معمولا به یک کد که تلفیقی از حروف انگلیسی و اعداد است مشخص میشود .

از سمت چپ به راست معمولا ست اول ارقام مشخص کننده طول تسمه تایمینگ صنعتی می باشد . ۶۴۰-۸MX-12 در مشخصه بالا طول ۶۴۰ میلیمتر است. البته نوع گام های دنده ها متفاوت نیز هستند در دسته گامهای MXL برخی کمپانی ها از ست اول اعداد برای مشخص کردن طول گام و برخی دیگر برای مشخص کردن تعداد دنده ها استفاده می کنند .

ست کاراکتر بعدی یعنی طول گام ۷ میلیمتر و پروفیل دنده از نو ع MX طول گام دنده ۳ ، ۵ ، ۸ و ۱۴ میلیمتر بطور معمول استاندارد های اغلب کارخانجات می باشندآخرین ست اعداد نیز در کد ها که در بالا ۱۲ میلیمتر است بیانگر عرض تسمه تایمینگ بر حسب میلیمتر می باشد .

البته این برای تولید کنندگان متریک صدق می کند و تولید کنندگان سیستم آمریکایی که ابعاد خود را بصورت اینچی بیان می کنند عدد نوشته شده با یک صفر مبنا خورد و بر حسب اینچ بیان میشود بعنوان مثال ۰۱۲ بیانگر عرض ۰.۱۲۵ اینچ برای تسمه تایمینگ می باشد .

در اغلب مواقع در انتهای کد قید شده یک حرف انگلیسی نیز افزوده میشود که بیانگر متریال بکار رفته در تولید تسمه تایمینگ صنعتی است .

این حروف بطور معمول عبارتند از G به معنای نئوپرین با افزونه فایبرگلاس، UP برای پلی اورتان با افزونه پلی استر، US برای اورتان با افزونه استیل می باشد .

مفهوم رنگ های بکار رفته در تولید تسمه

تسمه ها با رنگ های مختلفی در بازار عرضه میشوند. برخی از رنگ های تسمه صنعتی بیشتر برای نوع خاصی از تسمه رواج دارد. اما در برخی موارد رنگ تسمه نشانه ای از مشخصه مکانیکی تسمه محسوب میشود. در برخی از انواع تسمه مانند تسمه نقاله رنگ های سبز، آبی، مشکی و طوسی مورد استفاده میشوند که بدون معنای خاصی و برای صنایع غذایی و در پروسه تولید و بسته بندی مورد استفاده قرار میگیرند . اما در انواع تسمه های حساس تر صنعتی مانند تسمه تایمینگ صنعتی و تسمه انتقال قدرت برخی رنگ ها یا نشان از متریال خاصی در تولید تسمه دارند و گاهی نیز برای برند خاصی مفهوم خاصی پیدا می کنند. بعنوان مثال در تولید تسمه ها با ترکیبات حداکثری لاستیک طبیعی معمولا رنگ مشکی ارجحیت پیدا می کند حال آنکه در تولید تسمه صنعتی با ترکیب حداکثری پلی اتیلن رنگ های روشن سفید و شیری تولید میشوند. معمولا کارخانجات تولید کننده تسمه های صنعتی رنگ های مختلفی را در تولید تسمه بعنوان نشانی برای تفکیک خواص مکانیکی حرارتی و استحکام تعریف و استفاده می کنند .

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵