بلبرینگ ماشینی یا خودرویی

 

 

بلبرینگ ماشینی یا خودرویی

بلبرینگ‌ها مؤثرترین مؤلفه کاربردی در قطعات صنعتی ماشین‌ها هستند که ضمن تحمل بارها و نیروهای وارده به قسمت‌های متحرک خودرو، موجبات حرکت خطی یا چرخشی را حول یک محور ثابت فراهم میکنند. در عین حال بلبرینگ خودرویی باعث کاهش صدا و اصطکاک بین دو سطح و یا بین دو جزء محرک ماشین میشود و با به حداقل رساندن اصطکاک، حرکت مورد نظر را تسهیل می‌بخشند. در همین راستا پینیون در زمینه فروش انواع بلبرینگ ماشینی از جمله بلبرینگ چرخ خودرو (عقب و جلو)، بلبرینگ‌های پینیون، هوزینگ، گیربکس، فن، پلوس، كولر، کلاچ، دینام، هرزگرد، فرمان، ته میل لنگ فعالیت دارد. 

بخش های متشکل بلبرینگ ماشینی

بلبرینگ‌ ماشینی متشکل از سه بخش اصلی رینگ یا کنس (Ring)، قفسه (cage) یا اجزای غتکی یا ساچمه‌ها (ball) هستند.

انواع بلبرینگ خودرو

  • بلبرینگ خودورهای سبک (پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پژو پارس، پراید، سمند، وانت مزدا و وانت نیسان و …)
  • بلبرینگ (کامیون، اتوبوس، تراکتور، تریلی)

انواع بلبرینگ ماشینی از لحاظ شکل ظاهری، اندازه و نوع کاربرد

  • بلبرینگ چرخ شامل بلبرینگ چرخ جلو و بلبرینگ چرخ عقب (ساده و ABS)
  • بلبرینگ پینیون
  • بلبرینگ هوزینگ
  • بلبرینگ گیربکس
  • بلبرینگ فن
  • بلبرینگ پلوس
  • بلبرینگ كولر
  • بلبرینگ کلاچ
  • بلبرینگ دینام
  • بلبرينگ هرزگرد
  • بلبرینگ فرمان
  • بلبرینگ ته میل لنگ

همانطور که می‌دانید خودروها بدون داشتن چرخ‌های خوب و محکم نمی‌توانند روان و مناسب کار کنند. در واقع آنچه که ممکن است شما از آن بی اطلاع باشید این است که چرخ چیزی فراتر از یک جزء ساده است.

پیچیدگی طراحی چرخ ها

در حقیقت، پیچیدگی زیادی در طراحی چرخ‌ها وجود دارد و چندین مؤلفه باید گرد هم آیند تا یک کارایی و نتیجه بهینه حاصل شود. افزایش عملکرد خودرو، گذشته از تنظیمات معمولی بیشتر به دلیل ادغام کامل و هم افزایی ایجاد شده با سایر اجزای مکانیکی به ویژه بلبرینگ چرخ است. وجود بلبرینگ یا یاتاقان چرخ برای این که چرخ‌ها به خصوص توپی‌های چرخ، لاستیکها و سایر اجزاء به طور هماهنگ کار کنند، ضروری است. این قطعات به شدت مستعد خرابی هستند، به همین دلیل شناخت علائم هشداردهنده و دلایل خرابی آن‌ها ضروری است. اما قبل از  این که به دلایل و علائم خرابی، تأثیر و هزینه‌های این قطعات بپردازیم، درک این مسئله که اصلاً بلبرینگ چرخ خودرو چیست؟ واجد اهمیت است.

بلبرینگ چرخ ماشینی چیست؟

بلبرینگ چرخ ماشین یا خودرو به عنوان یک جزء مهم در مونتاژ چرخ‌های خودرو، مجموعه‌ای از توپ‌ها و ساچمه‌های فولادی است که در یک حلقه فلزی به نام Race در کنار هم نگه داشته شده‌اند.

در مرکز چرخ‌های خودرو، یک قطعه فلز توخالی به نام توپی یا هاب (hub) وجود دارد. بلبرینگ چرخ خودرو، در داخل این مرکز قرار گرفته و بر روی شافت (محور‌) فلزی سوار می‌شود. با اتصال چرخ و این شافت محوری، باعث کاهش اصطکاک بین تایر و رینگ، در هنگام چرخش چرخ می‌‌گردد. مقداری از فشار وارده بر رینگ را جذب می‌کند.

در واقع از آنجا که چرخ‌ها باحرکت وسیله نقلیه می‌چرخند، وجود بلبرینگ چرخ به افزایش سرعت چرخش چرخ و تسهیل در چرخش آن، کمک می‌کند و این امر اصطکاک و سر و صدای بین قطعات را کاهش داده و یک تجربه رانندگی بسیار روان‌تر را ایجاد می‌کند.

کاربرد بلبرینگ چرخ خودرو

کلیه وسایل نقلیه چرخ‌دار باید دارای بلبرینگ باشند. این قطعات نه تنها در چرخ‌های اتومبیل‌ها بلکه در چرخ‌های دوچرخه‌ها، ویلچرها، اسکیت‌ها و حتی هواپیماها نیز کاربرد دارند. آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنگام چرخش چرخ‌ها، اصطکاک را به حداقل برسانند. سهم مهمی در صرفه‌جویی در سوخت و کاهش انتشار CO2 داشته باشند.

انواع بلبرینگ چرخ خودرو

  • بیرینگ توپی یا ساچمه‌ای (بلبرینگ)

رایج‌ترین نوع بلبرینگ چرخ که توانایی جذب بارهای رانشی و شعاعی ناشی از گرانش و شتاب را دارد. بلبرینگ‌ها یا بیرینگ‌های توپی در اندازه‌های مختلف از چرخ اسکیت گرفته تا چرخ خودروها قابل تولید و استفاده هستند و به بلبرینگ توپی چرخ جلو و بلبرینگ توپی چرخ عقب تقسیم می‌شوند.

  • بلبرینگ ماشینی غلتکی

بلبرینگ‌های غلتکی نیز از رایج‌ترین بلبرینگ‌های چرخ به حساب می‌آیند. با این حال، آن‌ها تطبیق‌پذیری بلبرینگ یا بیرینگ توپی را ندارند. آن‌ها بار شعاعی را به خوبی اداره می‌کنند، اما قادر به جذب بارهای رانشی نیستند. با این حال، آن‌ها عموماً در چرخ‌های وسایلی‌ از جمله چرخ‌ دستی‌های مختص خرید خواربار کاربرد دارند.

  • رولبرینگ مخروطی

رولبرینگ مخروطی اغلب در ماشین‌های استاندارد و کامیون‌ها استفاده می‌شود. شکل مخروطی این رولبرینگ باعث می‌شود که اصطکاک در هنگام پیچیدن خودرو و در حالی که بار رانشی در بزرگ‌ترین حالت خود قرار دارد، کاهش یابد. وقتی ماشین می‌پیچد، زاویه چرخ‌ها به درجات مختلفی می‌رسد.

 

  • بلبرینگ دقیق

بلبرینگهای دقیق برای کاربردهایی با فشار و کارایی بالا و جذب بارهای شدید شعاعی و رانشی طراحی شده‌اند. آن‌ها اصطکاک و میزان گرمای تولیدی را به حداقل رسانده و از سرعت چرخش بالاتری نسبت به بیرینگ‌های استاندارد برخوردارند. از بلبرینگ دقیق  در خودروهای مسابقه و چرخ‌های فرود هواپیما استفاده می‌شود.

 

خرابی و نقص بلبرینگ چرخ خودرو

مانند اکثر قطعات خودرو، بلبرینگ چرخ نیز ممکن است دچار سایش و پارگی شود و یا حتی نیاز به تعویض داشته باشد. اما چگونه متوجه می‌شوید که وقت آن رسیده است که بلبرینگ چرخ شما تعویض شود؟ در ادامه با ما باشید و به علائم هشدار دهنده بلبرینگ معیوب توجه کنید. علائم خرابی بلبرینگ‌های چرخ ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد. اما بروز هر کدام از این علائم که در ذیل به آن‌ها خواهیم پرداخت، نشانه آسیب دیدن بلبرینگ چرخ خودرو است و باید بلافاصله تعویض شوند، چرا که اگر شما به سرعت این کار را انجام ندهید‌، می‌تواند در حین رانندگی عواقب شدیدتری از جمله لق زدن چرخها، قفل شدگی و در بدترین حالت در رفتن چرخ‌ها را به دنبال داشته باشد.

  1. سر و صدا

_ سر و صدایی که با افزایش سرعت و شتاب و یا با چرخیدن وسیله نقلیه بلند می‌شود. _ سر و صدایی که در هنگام حرکت وسیله نقلیه بلند می‌شود. _ سر و صدایی که در هنگام رانندگی بر روی سطوح جاده ناهموار بلند می‌شود.    

  1. بازی کردن چرخ فرمان خودرو (لق و سست بودن فرمان)
  2. لرزش چرخ فرمان که با تغییر سرعت یا چرخش وسیله نقلیه تغییر می‌کند.
  3. نقص ABS. مشکلات سیستم ABS می‌تواند مربوط به خرابی سنسور ABS باشد که در سبب بروز مشکلات در بلبرینگ چرخ می‌شود.

دلایل خرابی و تولید صدا در بلبرینگ چرخ

مانند هر مؤلفه متحرک در یک وسیله نقلیه، هر وقت اتومبیل خود را هدایت می‌کنید، بلبرینگ‌های خودرو کمی ساییده می‌شوند. از آنجایی که چرخ‌های شما در هنگام چرخش، وزن زیادی در بالای خود متحمل می‌شوند، فشارهای زیادی به آن‌ها وارد می‌گردد. در نهایت ممکن است به جایی برسد که بلبرینگ‌های چرخ شما بیش از حد فرسوده شود.

عوامل موثر بر خرابی بلبرینگ خودرو

بلبرینگ خودرو، همیشه به خودی خود خراب نمی‌شود. موارد و حوادث مختلفی ممکن است بر روی آن‌ها اثر بگذارد. در قسمت ذیل، به شایع‌ترین دلایل آسیب‌دیدگی و تولید سر و صدای بلبرینگ‌های چرخ اشاره می‌گردد که می‌توانند قبل از انقضاء و پایان عمر این قطعات، به آن‌ها صدمه بزنند.

  • خیابانهای سیل زده

اگر در خیابان‌های سیل‌زده یا پر از گل و لای رانندگی می‌کنید، بایستی بدانید که آب‌بندها نمیتوانند از ورود آب و آلودگی به درون بلبرینگ‌های شما جلوگیری کنند و به همین ترتیب، آب و آلودگی وارد بلبرینگ می‌شود. گریس را آلوده کرده و همین امر باعث آسیب‌دیدن بلبرینگها به دلیل نوع روان‌کننده‌ها می‌باشد. همه بلبرینگ‌های چرخ قبلاً توسط سازنده روغن‌کاری می‌شوند که این روان‌کننده‌ها عموماٌ از نوع نفتی هستند که به خوبی با آب مخلوط نمی‌شود. بنابراین اگر بلبرینگهای چرخ شما به این دلیل یا هر دلیل دیگر در معرض آب قرار گرفت، باید آنها را تعویض کنید، چرا که غیرقابل تعمیر میباشند

  • جاده‌های ناهموار

هنگام رانندگی فشار زیادی به بلبرینگ چرخ وارد می‌شود. هر چه بیشتر در جاده‌ها و زمین‌های ناهموار رانندگی کنید، بلبرینگ خودرو فرسوده‌تر و آسیب‌‌پذیرتر می‌شود؛ در این حالت به تدریج ساچمه‌های فلزی بلبرینگ نیز دچار نقص و آسیب می‌شود و توانایی آن‌ها برای کاهش اصطکاک محدود می‌گردد. هنگامی که این اتفاق روی دهد، تعویض بلبرینگ چرخ خودرو شما ضروری می‌گردد.

  • رانندگی نامناسب

اثرات ناشی از رانندگی در دست‌انداز، رانندگی با سرعت زیاد یا ضربه به سنگ ‌جدول پیادهرو یا هر شی دیگری می‌تواند به بلبرینگ چرخ آسیب برساند و طول عمر آن را کاهش دهد.

  • عدم تعادل و بالانس تایرها (لاستیک‌ها)

تعمیر و نگهداری خوب خودرو تا حدودی وابسته به تعادل و همترازی لاستیک‌هاست. در غیر این صورت، بعضی از بلبرینگ‌های چرخ خودرو، فشار و بار بیشتری را نسبت به سایر بلبرینگ‌های خودرو تحمل می‌کنند. این باعث فرسودگی سریع، تولید سر و صدا و آسیب‌دیدگی بلبرینگ‌های چرخ خودرو خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق باید همواره چرخ‌های خود را بالانس نگه دارید.

  • تصادف اتومبیل

اگر شما درگیر یک تصادف رانندگی شده‌اید که در آن به چرخ‌های شما آسیب رسیده است یا حتی تا حدودی باعث تورفتگی آن‌ها شده است، این امکان وجود دارد که بلبرینگ چرخ شما نیز تحت تأثیر قرار گرفته باشد.

  • نصب ناقص و تنظیمات نادرست

اگر جدیداً بلبرینگ‌های چرخ خود را نصب و یا تعویض نموده‌اید، و در پی آن متوجه صداهای عجیب و غریب و یا مشکلات دیگر شده‌اید. این بدان معنی است که بلبرینگهای چرخ خودرو شما، به دلیل سهل‌انگاری مکانیک یا عدم تطبیق با مشخصات و تنظیمات تولیدکننده، به درستی نصب یا تنظیم نشده‌اند.

  • عدم استفاده از ابزارهای مناسب و وسایل جانبی نو

اگر در صورت عدم کارکرد بلبرینگ چرخ و یا سایر مشکلات از ابزار نامناسب مانند چکش و آچار استفاده نمایید. ضربه‌های آچار و یا چکش، باعث آسیب‌رسی به بدنه داخلی یا خارجی بلبرینگ خودرو شده و در نتیجه، خرابی زودرس چرخ‌ها را در پی خواهد داشت. همچنین استفاده مجدد از پیچ و مهره‌ها، گیره‌های فنری، اشپیل و سیل‌های قدیمی نیز می‌تواند خرابی بلبرینگ ماشینی را در پی داشته‌ باشد و عدم تعویض آن‌ها می‌تواند باعث کارکرد بلبرینگ چرخ تحت شرایط غیرعادی یا ناامن شود و درنهایت منجر به افزایش ساییدگی بلبرینگ چرخ و خطر تصادف در اتومبیل گردد.

  • عدم تهیه بلبرینگ چرخ باکیفیت

بلبرینگ‌های چرخ به طور مداوم تحت فشار زیاد قرار دارند. بنابراین بلبرینگ‌های ساخته شده از مواد بی‌کیفیت  ممکن است تحت عملیات حرارتی ضعیف جهت افزایش استحکام قرار گیرند و در نتیجه سایش زودرس و خرابی را به دنبال داشته باشند.

  • عدم همخوانی وسایل جانبی خودرو با بلبرینگ چرخ

اگر لاستیک، رینگ، فنر و سایر وسایلی که توسط سازندگان خودرو بر روی آن‌ها نصب میگردد. از لحاظ اندازه و سایر مشخصات با بلبرینگ چرخ سازگاری نداشته باشد، بار بیشتری بر آن وارد شده و در نتیجه باعث سریع در سایش و فرسودگی بلبرینگ‌ و کاهش عمر مفید آن خواهند شد.

  • روانکاری ناکافی

بلبرینگ‌های خودرو، جهت بهبود عملکرد و سرعت چرخش چرخها و کاهش اصطکاک، به روانکاری نیاز دارند. در صورت عدم روانکاری کافی، اصطکاک افزایش می‌یابد و با افزایش اصطکاک، دمای کار نیز بالا میرود که در نتیجه کار کردن در شرایط دمایی بالا، بلبرینگ چرخ‌ها به سرعت فرسوده و خراب می‌شوند.

  • عدم استفاده از سیل یا درزگیر در محیطهای آلوده

سیل‌ها یا درزگیرها جزء مولفههای اساسی برای افزایش طول عمر بلبرینگ خودرو هستند. اگر آلاینده‌ها از محیط خارج به داخل بلبرینگ‌ خودرو راه یابند، می‌توانند یک الگوی سایش به نام کبودی یا زنگ‌زدگی ایجاد کنند، یا در بلبرینگ ایجاد صدا نمایند، بنابراین در صورت قرارگیری بلبرینگ خودرو در یک محیط آلوده باید از یک سیل (‌کاسه نمد و …) استفاده شود.

بلبرینگ چرخ‌ها هم از منظر اندازه و هم از منظر کاربرد در چرخ‌های جلو و عقب خودرو و هم از لحاظ نوع خودرو  (پژو، پراید و …) به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که در زیر به دو نمونه از آن‌ها اشاره می‌گردد:

بلبرینگ چرخ عقب پراید و پژو

در بازار برای خرید و فروش بلبرینگ خودروها از جمله پراید، پژو و … بیشتر سعی می‌گردد به جای شماره فنی بلبرینگ خودرو مانند ۱۰/۱۱۹۴۹، از نام بلبرینگ خودرو استفاده گردد. مانند: بلبرینگ چرخ عقب پراید.

بلبرینگ چرخ عقب پراید یا پژو که به دو نوع ساده و ABS تقسیم می‌گردد، جزء لوازم یدکی مهم و ضروری این خودروها به حساب می‌آید. این بلبرینگ در قسمت عقبی خودرو روی توپی یا هاب چرخ و یا روی محور چرخش چرخ عقب قرار می‌گیرد. باعث تسهیل حرکت چرخشی چرخ عقب و کاهش اصطکاک بین تایر و رینگ چرخ عقب می‌شود. جنس این قطعه از فولاد مستحکم و مقاوم در برابر بارهای شعاعی و محوری و صدای اضافی است.

بلبرینگ چرخ جلو پراید

بلبرینگ چرخ جلو پراید جزء پرفروش‌ترین و پرکاربردی‌ترین بلبرینگ‌ها در بازار ایران و نیز قطعه‌ای آهنی و بادوام است. در قسمت جلویی پراید روی توپی چرخ یا بین چرخ جلو و میل توپی قرار می‌گیرد. باعث تسهیل حرکت چرخشی چرخ جلو و کاهش اصطکاک و استهلاک بین تایر و رینگ می‌گردد.

به دلیل ظرافت و حساسیت جلوبندی پراید، در زمان خرابی، این نوع بلبرینگ بیش‌ترین آسیب را می‌بیند. بنابراین باید از یک جنس خوب برای بلبرینگ چرخ جلو پراید استفاده نمود بلبرینگ کویو  یک برند ژاپنی است که بهترین بلبرینگ‌های چرخ جلو پراید را از لحاظ کیفیت و جنس ارائه می‌دهد.

بلبرینگ چرخ جلو

بلبرینگ چرخ پژو شامل بلبرینگ چرخ عقب و بلبرینگ چرخ جلو پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ و پژو پارس است. این نوع بلبرینگ ساخت کشور ایران و جزء سیستم تعلیق و انتقال قدرت به حساب میآید که در بین چرخ و میل توپی پژو قرار می‌گیرد و حرکت جرخشی چرخ جلو پژو را تسهیل کرده و اصطکاک بین قطعات را کاهش می‌دهد و ممکن است بیشتر از نوع بلبرینگ چرخ عقب پژو در معرض آسیب قرار بگیرد.

لیست قیمت بلبرینگ خودرو و عوامل مؤثر بر آن

قیمت بلبرینگ خودرو در بازار دچار نوسانات زیادی است و به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

  • برند و کمپانی سازنده بلبرینگ (مانند: FAG ،NSK ،KYK ، SKF و …)
  • نوع کاربرد و ظرفیت حمل بار
  • نوع و اندازه بلبرینگ خودرو (بلبرینگ چرخ، بلبرینگ دینام و …)
  • میزان تحمل بار بلبرینگ
  • میزان استحکام خستگی بلبرینگ
  • کیفیت وطول عمر بلبرینگ  
  • نوع گارانتی و خدمات پس از فروش

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵